Lokomotywy LZH
Produkowane modele
Program produkcji obejmuje dwa typy podwieszanych lokomotyw górniczych:
- LZH 50.D-3
- LZH 120 D5.1
Zakres wykorzystywania
Górnicza lokomotywa podwieszana jest przeznaczona do transportu poziomego materiału pomocniczego, elementów obudowy, urządzeń i osób od szybu do miejsca wydobycia i z powrotem.
Lokomotywa LZH jest użytkowana przede wszystkim w wyrobiskach górniczych. Najczęściej jest wykorzystywana w procesie technologicznym kopalni węgla do transportu osób i materiałów. Ponadto lokomotywa może być wykorzystana przy pracy w podziemnych wyrobiskach liniowych. Chodzi tu przede wszystkim o budowanie i konserwację tuneli, kolektorów i dróg prowadzonych pod ziemią.
Dzięki zatwierdzeniu do stosowania w środowisku z niebezpieczeństwem wybuchu metanu i pyłu węglowego, lokomotywy LZH można użytkować w przestrzeniach kopalni gazowych o niebezpiecznych warunkach atmosferycznych 2 (lokomotywa jest zaliczona do urządzeń grupy I, kategoria M2 do środowiska z niebezpieczeństwem wybuchu). Urządzenie jest zgodne z dyrektywami Wspólnoty Europejskiej nr 98/37/ES, 94/9/ES – ATEX 100(95), 1999/92/ES – ATEX 137.
Lokomotywa górnicza LZH jest urządzeniem trakcyjnym napędzanym silnikiem wysokoprężnym z przekładnią hydrostatyczno-mechaniczną.
Zestawy kolejowe przemieszczają się po jednoszynowym podwieszonym torowisku o profilu I 155 w płaszczyźnie poziomej i na pochyleniach do 25 stopni. Lokomotywa może pracować w chodnikach o minimalnych wymiarach 1800×1500 mm.
Zasada działania
Lokomotywa jest wykonana w wersji trzy- albo cztero częściowej (dwie kabiny, część silnikowa z jednostkami napędowymi i ewentualnie jednostka chłodząca). To umożliwia dostarczenie lokomotywy pod ziemię w klatce maszyny wyciągowej. Montaż wykonuje się bezpośrednio w miejscu eksploatacji.
Część silnikową stanowi silnik Diesla i napęd hydrostatyczny. W typie LZH 50.D-3 jest zastosowany silnik wysokoprężny ZETOR Z-7701 chłodzony wymuszonym obiegiem wodnym z wydajną chłodnicą i wentylatorem.
W nowszej lokomotywie LZH 120 D5.1 jest zastosowany mocniejszy silnik unowocześnionego typu ORTAS 100 z doładowaniem turbosprężarką.
Do wykorzystania w środowisku z niebezpieczeństwem wybuchu metanu i pyłu węglowego silniki są wyposażone w zabezpieczenie układu ssącego i wydechowego (osłona ssania i wydechu z zamknięciem wodnym. To urządzenie ogranicza możliwość zainicjowania wybuchu metanu przez przeniesienie płomienia albo rozżarzonych cząsteczek do niechronionej, wolnej atmosfery.
Uruchomienie silnika napędzającego wykonuje się za pomocą rozrusznika hydraulicznego. Moment obrotowy jest przenoszony od silnika wysokoprężnego ustawionego w przedziale silnikowym przez sprzęgło i przekładnię hydrostatyczną na rolki cierne jednostek napędzających. Rolki napędzające są hydraulicznie dociskane do szyjki szyny kolejki podwieszanej. Obracanie się rolek w jednym albo w drugim kierunku zapewnia ruch lokomotywy w przód albo do tyłu.
Funkcję roboczego hamulca pojazdu spełnia sama przekładnia hydrostatyczna. Przy przekroczeniu maksymalnej dopuszczalnej prędkości jazdy dojdzie do włączenia ogranicznika prędkości, co w obwodzie bezpieczeństwa spowoduje uruchomienie sekwencji funkcji bezpieczeństwa, która włączy hamulec awaryjny i odstawi silnik lokomotywy zatrzymując tym samym maszynę.
Lokomotywa jest zawsze sterowana z tej kabiny, która jest pierwsza w kierunku jazdy. Zestaw wagoników można podłączyć do lokomotywy za pomocą cięgna z jednej lub drugiej strony.
Dane techniczne
LZH 50.D-3 | LZH 120 D5.1 | ||||
---|---|---|---|---|---|
NAPED | |||||
Typ | ZETOR 7701 | ORTAS 100 | |||
Rodzaj | wysokoprężny, czterosuwowy | wysokoprężny, czterosuwowy, z turbodoładowaniem | |||
Maks. moc [kW/KM] | 38/51 | 82/110 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | |||
Średnica cylindra [mm] | 102 | 105 | |||
Skok tłoka [mm] | 120 | 120 | |||
Rozrząd | OHV | OHV | |||
Zużycie paliwa [g.kW-1.h-1] | 248 | 257 | |||
Alternator [V] | 12 | 12 | |||
Chłodzenie | cieczowe z wymuszonym obiegiem i termostatem | ||||
Ciężar przygotowanego silnika [kg] | 370 | 485 | |||
PRZENIESIENIE NAPĘDU | |||||
Maks. ciśnienie w obwodzie [MPa] | 32 | 35 | |||
WYMIARY I CIĘŻAR | |||||
Liczba jednostek napędzających | 2 | 3 | 3 | 4 | 5 |
Długość [mm] | 5660 | 6500 | 8550 | 9850 | 11150 |
Szerokość [mm] | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 |
Wysokość pod torowiskiem [mm] | 1200 | 1200 | 1200 | 1200 | 1200 |
Ciężar [kg] | 3150 | 3500 | 4550 | 4900 | 5250 |
WŁAŚCIWOŚCI TRAKCYJNE (suche totowisko) | |||||
Siła pociągowa [kN] | 40 | 60 | 72 | 96 | 120 |
Maks. prędkość jazdy [m/s] | 2 | 1,3 | 2,4 | 1,8 | 1,4 |
TOROWISKO | |||||
Profil | I 155 | I 155 | |||
Pochylenie torowiska | 25° | 25° | |||
Promień łuku – w poziomie [m] | 4 | 4 | |||
Promień łuku – w pionie [m] | 8 | 8 | |||
Min. wymiary chodnika [mm] | 1800×1500 | 1800×1500 |
Fotogaleria
Fotogaleria – Praktyczne wykorzystanie
Program produkcji
Kontakt
Adres:
ORTAS s. r. o.
Hatě 546, 261 01 Příbram III
Republika Czeska
Tel: +420 607 606 698
+420 318 637 761
Faks: +420 318 629 295
E-mail: info@ortas.cz