Přeskočit na hlavní obsah

Lokomotywy LZH

Produkowane modele

Program produkcji obejmuje dwa typy podwieszanych lokomotyw górniczych:

  • LZH 50.D-3
  • LZH 120 D5.1

Zakres wykorzystywania

Górnicza lokomotywa podwieszana jest przeznaczona do transportu poziomego materiału pomocniczego, elementów obudowy, urządzeń i osób od szybu do miejsca wydobycia i z powrotem.

Lokomotywa LZH jest użytkowana przede wszystkim w wyrobiskach górniczych. Najczęściej jest wykorzystywana w procesie technologicznym kopalni węgla do transportu osób i materiałów. Ponadto lokomotywa może być wykorzystana przy pracy w podziemnych wyrobiskach liniowych. Chodzi tu przede wszystkim o budowanie i konserwację tuneli, kolektorów i dróg prowadzonych pod ziemią.

Dzięki zatwierdzeniu do stosowania w środowisku z niebezpieczeństwem wybuchu metanu i pyłu węglowego, lokomotywy LZH można użytkować w przestrzeniach kopalni gazowych o niebezpiecznych warunkach atmosferycznych 2 (lokomotywa jest zaliczona do urządzeń grupy I, kategoria M2 do środowiska z niebezpieczeństwem wybuchu). Urządzenie jest zgodne z dyrektywami Wspólnoty Europejskiej nr 98/37/ES, 94/9/ES – ATEX 100(95), 1999/92/ES – ATEX 137.

Lokomotywa górnicza LZH jest urządzeniem trakcyjnym napędzanym silnikiem wysokoprężnym z przekładnią hydrostatyczno-mechaniczną.

Zestawy kolejowe przemieszczają się po jednoszynowym podwieszonym torowisku o profilu I 155 w płaszczyźnie poziomej i na pochyleniach do 25 stopni. Lokomotywa może pracować w chodnikach o minimalnych wymiarach 1800×1500 mm.

Zasada działania

Lokomotywa jest wykonana w wersji trzy- albo cztero częściowej (dwie kabiny, część silnikowa z jednostkami napędowymi i ewentualnie jednostka chłodząca). To umożliwia dostarczenie lokomotywy pod ziemię w klatce maszyny wyciągowej. Montaż wykonuje się bezpośrednio w miejscu eksploatacji.

Część silnikową stanowi silnik Diesla i napęd hydrostatyczny. W typie LZH 50.D-3 jest zastosowany silnik wysokoprężny ZETOR Z-7701 chłodzony wymuszonym obiegiem wodnym z wydajną chłodnicą i wentylatorem.

W nowszej lokomotywie LZH 120 D5.1 jest zastosowany mocniejszy silnik unowocześnionego typu ORTAS 100 z doładowaniem turbosprężarką.

Do wykorzystania w środowisku z niebezpieczeństwem wybuchu metanu i pyłu węglowego silniki są wyposażone w zabezpieczenie układu ssącego i wydechowego (osłona ssania i wydechu z zamknięciem wodnym. To urządzenie ogranicza możliwość zainicjowania wybuchu metanu przez przeniesienie płomienia albo rozżarzonych cząsteczek do niechronionej, wolnej atmosfery.

Uruchomienie silnika napędzającego wykonuje się za pomocą rozrusznika hydraulicznego. Moment obrotowy jest przenoszony od silnika wysokoprężnego ustawionego w przedziale silnikowym przez sprzęgło i przekładnię hydrostatyczną na rolki cierne jednostek napędzających. Rolki napędzające są hydraulicznie dociskane do szyjki szyny kolejki podwieszanej. Obracanie się rolek w jednym albo w drugim kierunku zapewnia ruch lokomotywy w przód albo do tyłu.

Funkcję roboczego hamulca pojazdu spełnia sama przekładnia hydrostatyczna. Przy przekroczeniu maksymalnej dopuszczalnej prędkości jazdy dojdzie do włączenia ogranicznika prędkości, co w obwodzie bezpieczeństwa spowoduje uruchomienie sekwencji funkcji bezpieczeństwa, która włączy hamulec awaryjny i odstawi silnik lokomotywy zatrzymując tym samym maszynę.

Lokomotywa jest zawsze sterowana z tej kabiny, która jest pierwsza w kierunku jazdy. Zestaw wagoników można podłączyć do lokomotywy za pomocą cięgna z jednej lub drugiej strony.

Dane techniczne

LZH 50.D-3 LZH 120 D5.1
NAPED
Typ ZETOR 7701 ORTAS 100
Rodzaj wysokoprężny, czterosuwowy wysokoprężny, czterosuwowy, z turbodoładowaniem
Maks. moc [kW/KM] 38/51 82/110
Liczba cylindrów 4 4
Średnica cylindra [mm] 102 105
Skok tłoka [mm] 120 120
Rozrząd OHV OHV
Zużycie paliwa [g.kW-1.h-1] 248 257
Alternator [V] 12 12
Chłodzenie cieczowe z wymuszonym obiegiem i termostatem
Ciężar przygotowanego silnika [kg] 370 485
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Maks. ciśnienie w obwodzie [MPa] 32 35
WYMIARY I CIĘŻAR
Liczba jednostek napędzających 2 3 3 4 5
Długość [mm] 5660 6500 8550 9850 11150
Szerokość [mm] 800 800 800 800 800
Wysokość pod torowiskiem [mm] 1200 1200 1200 1200 1200
Ciężar [kg] 3150 3500 4550 4900 5250
WŁAŚCIWOŚCI TRAKCYJNE (suche totowisko)
Siła pociągowa [kN] 40 60 72 96 120
Maks. prędkość jazdy [m/s] 2 1,3 2,4 1,8 1,4
TOROWISKO
Profil I 155 I 155
Pochylenie torowiska 25° 25°
Promień łuku – w poziomie [m] 4 4
Promień łuku – w pionie [m] 8 8
Min. wymiary chodnika [mm] 1800×1500 1800×1500

Fotogaleria

Fotogaleria – Praktyczne wykorzystanie